Gå till huvudinnehållet

Mat – varifrån kommer den?

Summering
Ta en lunchtallrik till klassrummet. Fundera på varifrån maten kommer och vad som har hänt innan matvarorna hamnar på våra tallrikar.
mat-varifran-kommer-den
Smakprotokoll
Hållbarhetsmålen

Syfte

Att fundera på varifrån vår mat kommer och hur den hamnar på våra tallrikar.

Det här behövs

Exempel på frågor till måltidspersonalen

    • Var kommer matvaran ifrån? Växt eller djur?
    • Vad behöver växten/djuret?
    • Hur långt har matvaran rest?
    • Hur lång hållbarhet har den ungefär?
    • Hur har den tillagats?  

Gör så här

  1. Tala med måltidspersonalen så att de är förberedda på att ni kommer att jobba med en måltid i skolmatsalen. Förbered eleverna, innan ni går till matsalen, genom att gå igenom ett smakprotokoll som de ska fylla i under måltiden. Eleverna ska bedöma smak, lukt och utseende för rätten de äter. Dela ut protokollen och pennor till eleverna innan ni går till matsalen och samla in dem igen när eleverna går från bordet. 
  2. Gå igenom protokollet i klassrummet efter maten. Har eleverna olika åsikt om maten? Vad beror det på?
  3. Rita upp en tallrik på tavlan på lektionen efter lunch och ta hjälp av eleverna för att fylla tallriken med vad som låg på den idag, exempelvis potatis, köttbullar, gurka, sylt och så vidare.
  4. Gå sedan vidare genom att skriva upp vad varje del av måltiden innehåller. Fråga eleverna om de kan nämna några ingredienserna och skriv upp dem på tavlan. Hjälp eleverna om de inte känner till vad exempelvis köttbullar innehåller.
  5. Sortera sedan ingredienserna i en tankekarta utifrån följande frågor:
    – Vad kommer från djur?
    – Vad kommer från växter?
    – Vad kan odlas i Sverige?
    – Vad har vuxit i andra länder?
  6. Dela sedan in eleverna i mindre grupper och låt varje grupp ansvara för en matvara. Låt grupperna förbereda frågor till måltidspersonalen om sin vara. Exempel på frågor finns här bredvid.
  7. Varje grupp får träffa måltidspersonalen en stund och ställa sina frågor. Låt sedan grupperna göra en redovisning av vad de kommit fram till genom att rita och skriva om varan. 
  8. Ha ett gemensamt samtal i klassen där grupperna redovisar utifrån sina bilder. Hur många olika länder har hjälpt till att producera den mat ni åt i matsalen? Hur långt har den färdats? 
  9. Avsluta med att prata om vikten av att minimera matsvinnet av både ekonomiska och klimatmässiga skäl. Väg, om möjligt, det klassen slänger under en vecka. Utmana eleverna att slänga så lite som möjligt!

Dela gärna:

Senast ändrad 31/01/23

Stäng sök

Har du frågor?

Besök Frågor och svar om du har några frågor.

För press

Besök vårt pressrum där du hittar pressmeddelanden, debattartiklar, rapporter, pressbilder samt WWFs talespersoner.

Telefon pressjour: 08-54657500
E-mail: press@wwf.se