Fiskguiden – WWFs konsumentguide för mer miljövänliga köp av fisk och skaldjur

Du som konsument kan bidra till ett mer hållbart fiske och vattenbruk genom att göra ett medvetet val när du köper fisk och skaldjur. Fiskguiden från Världsnaturfonden WWF hjälper dig att välja rätt fisk till middag!

Fiskguiden som webbsida

WWFs konsumentguide för mer miljövänliga köp av fisk och skaldjur finns nu även som webbsida. Sök på artens svenska eller vetenskapliga namn, alternativt sortera efter färgerna grönt, gult och rött.

fiskguiden.wwf.se

Fiskemetoder

Hur fungerar en trål? Varför blir det bifångst? Och hur lång är egentligen en långlina? Här kan du läsa om de vanligaste fiskemetoderna!

Fångstredskap och fiskemetoder

Fiskguiden som app

Fiskguiden finns som gratis app för androidtelefoner och iPhone/iPad. Ladda ner den i App Store eller Google Play för att alltid ha WWFs senast uppdaterade råd nära till hands.

Fiskguiden som mobilapp

Miljömärkningar

WWF stödjer certifieringarna MSC, ASC och KRAV som bästa tänkbara miljöval för konsumenter. Genom att välja certifierade fiskar och skaldjur bidrar du till att stoppa utarmningen av haven och minska utsläppen från odlingar.

Läs mer om de olika certifieringarna

Fiskguiden 2017: Stor osäkerhet kring tonfisken som säljs i Sverige

Det råder stor osäkerhet i tonfiskhyllan ute i Sverige och en majoritet av den tonfisk som säljs i Sverige saknar uppgifter om ursprung eller art. Det visas i en rapport som presenteras i anslutning till lanseringen av Världsnaturfonden WWFs Fiskguide 2017. Så lite som drygt en tiondel av all tonfisk får grönt ljus i den senaste guiden.

Läs mer om nyheterna i Fiskguiden 2017

Välj rätt fisk med Fiskguiden från WWF

Visste du att 90 procent av världens fiskbestånd är fullt utnyttjade eller överfiskade? Det gäller alltså att göra ett medvetet val om du vill äta fisk och skaldjur – och vill kunna fortsätta göra det i framtiden. Stjärnkocken Paul Svensson tipsar om hur du väljer rätt fisk.

Foto: Erling Svensen / WWF

Tips! Du kan bidra till ett mer hållbart fiske

Äter du fisk och skaldjur? Välj då arter som har grönt ljus i Fiskguiden, och sprid gärna guiden till vänner och bekanta. Här är fler sätt att hjälpa till:

• Har din mataffär eller favoritrestaurang dåligt utbud av grön eller miljömärkt fisk? Eller säljer de produkter som har rött ljus i WWFs fiskguide? Visa att du bryr dig och vill se bättring.

• Köp rätt storlek på fisken. Det är viktigt att fiskar hunnit fortplanta sig åtminstone en gång innan de fångas. Fråga därför efter fisk som är större än artens minsta lekstorlek.

• Testa något nytt! Genom att variera dina fiskinköp minskar du trycket på populära och överfiskade arter.

• Det dyker ständigt upp ”nya” fiskar och fisknamn i fiskdisken. Fråga gärna om artens vetenskapliga namn, var fisken kommer ifrån och om den är hållbart fiskad eller odlad.

• Undvik djuphavslevande arter eftersom de växter långsamt och är känsliga för överfiske.

• Köp aldrig fisk som finns med på Artdatabankens lista över hotade arter, rödlistan, som till exempel hälleflundra, ål och vissa hajar.

• Våga alltid fråga – men bli inte nedslagen om du inte får de svar du önskar. Många som säljer fisk och skaldjur känner inte till fiskars biologi eller fiskets miljöeffekter. Genom att ställa frågor bidrar du till att öka intresset för och påverka utveckling mot ett mer miljömässigt hållbart fiske.

Senast uppdaterad 2017-10-17

Frågor & svar om Fiskguiden

Fiskguiden 2015

Varför får vissa arter rött ljus och vad betyder det att ett fiske är certifierat?

Läs frågor & svar om Fiskguiden 2017

Var med och rädda haven!

Vi är problemet, men vi är också lösningen. De senaste 70 åren har vi människor utsatt haven och dess invånare för enorma påfrestningar.
Vi har förorenat och fyllt haven med skräp. Vi har fiskat för mycket av vissa fiskar, och rubbar urgamla marina ekosystem. Vi har redan förlorat nästan en tredjedel av världens korallrev, och om inget görs kan de vara borta 2050.

Vi på WWF jobbar globalt med att sätta press på politiker och andra beslutsfattare. Nu har de fått upp ögonen för konsekvenserna av våra handlingar och börjat agera – lagar har skärpts och bättre skydd och skötsel av haven har blivit en angelägen fråga. Men det behöver hända mycket mer. Och det är bråttom.

Vill du också bli en del av lösningen?

Läs mer om vårt arbete och vad du kan göra för haven på Rädda Haven.

WWF Dokumentär

Missa inte poddserien Under ytan!

I podden får du följa med på en resa runt vår blå planet – från våra svenska vatten via iskalla Arktis till de tropiska korallreven utanför Madagaskar. I fem avsnitt kommer vi att djupdyka Under ytan för att ta reda på varför haven är i kris och hur vi tillsammans kan #räddahaven och djuren som lever där.

Lyssna nu genom att söka efter WWF Dokumentär i din podcastapp i mobilen eller lyssna här.

Miljögifter i fisk

Fisk är nyttigt, men tyvärr finns det några arter i svenska vatten som innehåller hälsofarliga miljögifter. Läs Livsmedelsverkets råd om hur ofta man kan äta dessa fiskar:
All fisk är inte nyttig