Ikon tema Biffen i klimatpåverkan

Tema: BIFFEN

Uppgradera dina matvanor! Ät mindre men bättre kött, öka mängden gröna proteiner och sluta slänga ätbar mat – det vinner både du och planeten på.

Vår mat har enorm påverkan på planeten

Maten vi äter här i Sverige står för en tredjedel av hushållens klimatpåverkan (eller 16-22 procent av de totala konsumtionsbaserade utsläppen). Produktionen av vår mat leder dessutom till att många djur och växter hotas, haven förorenas och jordens resurser ansträngs allt mer. Om alla på jorden skulle leva som vi gör i Sverige skulle vi behöva mer än fyra planeter.

Köttkonsumtionen ökar över hela världen. I Sverige äter vi i snitt 50–55 kg kött per person och år, vilket är ungefär dubbelt så mycket som på 1970-talet. Dock ser vi en svagt minskande trend sedan år 2014.

Det är dock inte den svenska köttproduktionen som ökat, utan köttet vi importerar. Den svenska köttproduktionen har faktiskt minskat sin miljöpåverkan. Man ska också komma ihåg att betande djur är en förutsättning för en rik biologisk mångfald i det svenska jordbrukslandskapet.

WWF vill att vi i Sverige ska äta mindre kött av alla köttslag – och att det ska erbjudas närproducerat och miljöcertifierat kött i butiker, restauranger och matsalar!

Så kan du äta mer planetvänligt

Ät mindre kött – och välj bättre kött när du äter kött

I dag äter vi i snitt 50-55 kg per person och år*, vilket motsvarar 43-47 kg tillagat kött och chark. Det är ett genomsnitt: många äter inget kött alls och andra betydligt mer. När du väl äter kött – välj bra kött där hänsyn har tagits till djuromsorg, miljö och hållbarhet – lär dig mer i Köttguiden!
enligt Livsmedelsverket

Ät mer grönt och färgrikt

Tänk färg och mångfald när du äter! Det är både klimatsmart och nyttigt att basera matvalen på baljväxter, rotsaker, kålväxter, grönsaker och fullkornsprodukter – och många skulle behöva äta dubbelt så mycket. Variera dig för att få i dig de näringsämnen du behöver. Proteinet bör komma från olika källor, ät gärna mycket baljväxter (bönor, linser, ärtor) men ägg är också en bra proteinkälla. Om du väljer mjölkprodukter, kött och fisk, bör det utgöra en mindre och varierad andel. Välj gärna betesbaserat, lokalproducerat och miljöcertifierat – följ Fiskguiden och Köttguiden. I vår receptfolder Recept för klimatet hittar du inspiration till nya måltider som är både klimatsmarta och goda!

Ät upp allt – sluta släng mat!

Egentligen självklart! Idag når inte 1/3 av det som produceras din mage och hushållen står för den största delen av svinnet. 45 kg ätlig mat slängs i soptunnan och hälls ut i avloppet per person och år i Sverige. Mat som skulle kunna ha ätits om den hanterats och förvarats rätt. Visste du till exempel att vi häller ut 425 miljoner koppar kaffe och te i avloppet varje år i Sverige? Bestäm dig för att äta upp och dricka upp!

Ät inte anonym mat

Varifrån kommer maten som du har på tallriken? Hur har den odlats och vuxit upp? Ett sätt är att fråga om du inte vet – inte minst viktigt på restaurangen. Ett annat sätt är att välja certifierad och miljömärkt mat. Mat som är certifierad har odlats och producerats enligt krav som ställts på miljö, djuromsorg, med mera. Och det görs oberoende kontroller att kraven följs. Välj mat som du – eller någon du litar på – vet var den kommer ifrån.

Ät mindre onödigt

Minska på tomma kalorier som godis, chips och läsk. Varför inte reservera detta till speciella tillfällen? Tomma kalorier innehåller ingen näring och ger därför onödig klimatpåverkan. Visste du till exempel att ett paket skumgodis påverkar lika mycket som en portion griskött och att chips ger 20 gånger så stor klimatpåverkan som potatis? Tomma kalorier påverkar också din hälsa negativt då de tar utrymme från mer näringstät mat.

receptfolder 2019

Recept för klimatet

Nedan finns en folder fylld med de bästa recepten från de senaste årens Earth Hour med matinspiration för en levande planet och som håller dig inom ramen för din klimatbudget. Recepten är framtagna av stjärnkockar, matbloggare och andra profiler inom mat-Sverige och visar att det går utmärkt att äta riktigt god och nyttig mat inom ramen för en planet. I foldern finns även fem härliga Earth Hour-bakelser när sötsuget sätter in.

Ladda ned

Matkalkylatorn

Hur påverkar din lunch eller middag klimatet?

Har du hört talas om klimatbudget? Budgeten vi behöver för att klara målet en levande planet är 0,5 kg växthusgaser per måltid, eller sammanräknat, 11 kg växthusgaser per vecka. Därför har vi utvecklat en Matkalkylator baserad på forskning från Chalmers Tekniska Högskola som beräknar hur en måltid belastar klimatet. Använd den gärna på dina egna recept.

Här kan du läsa mer om Matkalkylatorn

Film

Planetsmart mat – välj bästa burgaren

Film

Planetsmart mat – välj bästa burgaren

Så minskar du matsvinnet

• Tänk på att ”bäst före” inte betyder ”dåligt efter”. Lukta och smaka för att avgöra om maten går att äta.
  • Ägg i kylskåp håller ofta flera månader efter utsatt datum och mjölk kan i regel drickas flera dagar längre.
  • Planera inköpen så att färskvarorna hinner ätas upp innan de blir dåliga.
  • Använd kylskåpet rätt. Sätt mejerivaror och kött där det är som kallast, grönsaker där det är varmare och förvara gärna även nötter och frön svalt.
Broccoli, Sydafrika

Vegetariska trenden växer

• Allt fler kommuner, företag och skolor minskar fokus på kött i matsedlar och upphandling.
  • Välsmakande produkter av soja, grönsaker och spannmål med lägre klimatpåverkan finns nu i stor mängd.
  • Kockar som Mathias Dahlgren på Grand Hôtel i Stockholm och Paul Svensson på Fotografiska museet presenterar vegetariska lyxmenyer.
  • Handeln ser ökande försäljningssiffror på det vegetariska måltidssortimentet
Fiskguiden app-bild

Välj rätt fisk med Fiskguiden

Bidra till ett mer hållbart fiske och vattenbruk (fiskodling) genom att göra medvetna val när du köper fisk och skaldjur.

LÄS HÄR

Köttguiden app

Välj rätt kött med Köttguiden

Att äta mindre men bättre kött är bra för vår planet. Köttguiden hjälper dig att välja rätt när du väl äter kött.

LÄS HÄR

Politiker: Ta ett större miljöansvar för maten!

Broccoli och kossaAnsvariga politiker: satsa på betesbaserad produktion, minskat matsvinn och lokal- och miljöcertifierad mat i offentlig sektor, som i den livsmedelsstrategi som antogs förra mandatperioden. Gör det lätt för konsumenter att välja rätt.

Tillsammans kan vi påverka livsmedelskedjorna och privata och offentliga restauranger att ge oss mat inom ramen för en planet. Tillsammans kan vi bidra till ett mer hållbart utbud och minskat matsvinn.

• Kommuner och landsting behöver se till att maten som serveras i verksamheterna har låg klimatpåverkan, är schysst producerad samt att matsvinnet minskas kraftigt.
  • Aktörerna har dessutom ett ansvar att sprida kunskapen om detta till arbetstagare och medborgare.
  • Livsmedelskedjans aktörer behöver ta ansvar och styra inköp och utbud genom att erbjuda mer av riktigt bra produkter och ta bort de dåliga. På så sätt tar man steg mot en hållbar livsmedelskedja.
Ikon teman i klimatpåverkan

Fem B:n minskar din klimatpåverkan

Visste du att våra transporter, maten vi äter, våra byggnader, vårt sparande och vår prylkonsumtion orsakar enorma koldioxidutsläpp? WWF arbetar hårt för att Sveriges politiker ska göra det lätt och lönsamt för alla att leva klimatsmart, men det finns också mycket du själv kan göra för att minska din klimatpåverkan.

Välj mellan olika medlemskap

Fyll i dina uppgifter

Faktureringsadress

Välj betalsätt

Besök kontakt.wwf.se tills vidare om du har några frågor.