Goda resultat|2017

WWF arbetar för mer hållbar skolmat

Tallrik med mat, broccoli

Maten vi äter står för en fjärdedel av vår klimatpåverkan. Alla måste vi äta, men det är dags att uppgradera våra kostvanor. WWF jobbar aktivt med att påskynda detta. För att nästa generation ska få en rivstart har WWF tagit fram en handledning till lärare och elever från förskoleklass till årskurs 9. I samarbete med White Guide Junior arbetar vi med att ge kostchefer ökad inspiration och kunskap att göra skolmaten mer hållbar genom att utse Årets Hållbara Skolmatskommun.

WWF arbetar enligt One Planet Food. Det är WWFs begrepp för vad vi kan äta för att klara oss med en planet. Så att alla kan äta en hälsosam och hållbar mat. Något av det viktigaste du kan göra för att minska matens klimatpåverkan är att minska köttkonsumtionen – i den rika delen av världen behöver vi kraftigt minska vår köttkonsumtion. Och om du äter kött, se till att välja bra kött när du äter det. Välj kött där man har tagit hänsyn till djuromsorg, miljö och hållbarhet. Det kan du lära dig mer om i WWFs Köttguide.

Senast ändrad 12/01/19