© supertrooper / shutterstock

Mat, hälsa och klimat – Föreläsning med Johan Rockström och WWFs Anna Richert

2018-10-17

Mat som är bra för både dig och klimatet. Måndag den 22 oktober föreläser Johan Rockström tillsammans med bland annat Anna Richert från Världsnaturfonden WWF, om bakgrunden till mat- och klimatproblematiken samt inspirerar till hur god mat lagas inom planetens gränser.

Anna Richert, Matexpert WWF. Foto: Saga SandinI föreläsningen, arrangerad av Konsumentföreningen Stockholm, kommer Johan Rockström tillsammans med WWFs Matexpert Anna Richert, Coops provkökschef Sara Begner och hållbarhetsexperten Solitaire Townsend, att prata om matens påverkan och hur man som privatperson kan laga mat som gynnar både klimatet och den egna hälsan.

Johan Rockström kommer att presentera sin kokbok "Eat good – Recept som förändrar världen, en kokbok som inte bara hänsyn till ingrediensernas klimatpåverkan, utan också vattenåtgång, effekter på biologisk mångfald och markanvändning.

Anna Richert, matexpert på WWF, kommer att prata om konceptet One Planet Plate, ett sätt att äta inom planetens gränser. One Planet Plate fungerar som en guide och märkning för alla som vill äta och servera hållbara måltider, privatpersoner, restauranger, företag, skolkök, matkasseföretag och måltidsleverantörer.

Sara Begner är Chef för Coop Provkök och tidningen Mer Smak, samt författare till kända kokböcker som Vår kokbok. Sara kommer att prata om hur man kan laga mer vegetariskt och även ge matnyttiga exempel på hur kött kan bytas ut utan att förlora i näringsvärde.

Solitaire Townsend är en av grundarna till förändringsbyrån Futerra och kommer att prata om hur vi alla kan bidra till FN:s globala hållbarhetsmål i Agenda 2030 och samtidigt bli lyckligare på köpet.

Tid: Måndag 22 oktober, kl 18.00–20.30,
Plats: Aula Magna, Stockholms universitet

Biljetter och ytterligare information hittar du här.

Föreläsningen arrangeras av Konsumentföreningen Stockholm.

Foto: Ola Jennersten

Senast uppdaterad 2018-10-17

Fakta mat och klimatpåverkan

Maten står för cirka en tredjedel av hushållens klimatpåverkan och har stor inverkan i förlusten av biologisk mångfald. En av de stora insatser som vi privatpersoner kan göra klimat och miljö är att börja med det vi lägger på tallriken. Med en kost mer anpassad för vår planet skulle alla bli vinnare – naturen, djuren, andra människor och vi själva.

Läs mer om WWFs arbete med hållbar mat här, du kan också testa WWFs måltidskalkylator och ta reda på hur din måltid påverkar klimatet.