Gå till huvudinnehållet

Pressmeddelande|01 mar, 2024|Pressmaterial

WWF öppnar för att söka medel för rovdjursprojekt

WWFs arbete fortsätter med att stärka de svenska rovdjursstammarna, och att minska konflikten mellan stora rovdjur och människor. Därför öppnar WWF åter upp möjligheten att söka medel för projekt som innefattar de stora svenska rovdjuren: varg, björn, lodjur och järv.

_WW2139029
Järven är ett av de stora rovdjuren i Sverige.

– Projekten som kommer kunna utföras med de här medlen kan minska de negativa effekterna som kan bli följd av regeringens budgetnedskärningar. Vi vill att arbetet fortsätter för att människor och de stora rovdjuren ska kunna leva tillsamman, säger Benny Gäfvert, rovdjursexpert på Världsnaturfonden WWF.

Det är för tredje året som WWFs rovdjursprogram väljer att stödja projekt med syfte att främja samexistensen mellan människa och rovdjur. Målet med arbetet är att skapa livskraftiga rovdjursstammar och en förutsägbar rovdjursförvaltning som tar hänsyn till de som berörs. Det ska även utgå från en ekosystembaserad grundsyn.

Utlysningen har tre huvudspår: innovation och nya idéer, samverkan mellan olika aktörer, samt forsknings- och kunskapsuppbyggnad.

– Genom tidigare års utlysningar har vi kunnat bidra till projekt som gynnar forskningen och kunskapsnivån om stora rovdjur i samhället i stort. På längre sikt kan det leda till en bättre förståelse och minskad rädsla. Det är en utveckling vi vill fortsätta med, säger Benny Gäfvert.

Olika aktörer, som intresseorganisationer, företag, forskare, samebyar och myndigheter, välkomnas att ansöka. Projekten ska gärna påbörjas innan sommaren 2024 och pågå till 31 december 2025. Projekten ska ha långsiktiga resultat och gärna bygga på samverkan.

Tidigare utlysningar har skapat spännande samarbetsmöjligheter där WWF beviljat projektstöd för bland annat dialogforum, rovdjursavvisande stängsel och utveckling av smarta övervakningskameror för rovdjur.

Svenska Rovdjursprogrammet på WWF har möjliggjorts tack vare en generös gåva av en privatperson med syfte att stärka bevarandet av stora rovdjur i Sverige och internationellt.

Fakta:  Ansökningsprocessen

Läs mer om ansökan och ladda ner ansökningsformulär här: https://www.wwf.se/djur/svenska-stora-rovdjur/#utlysning-av-medel-2024

Frågor kring ansökan: svenskarovdjur@wwf.se.

Sista ansökningsdag är söndag, den 31 mars 2024.

Beviljade bidrag delas ut våren 2024.

Fakta: Björn i Sverige
Björnen finns i mellersta och norra Sverige, med långsam spridning söderut. Antalet björnar i Sverige är 2500 I Artdatabankens rödlista anges den som nära hotad.

Fakta: Järv i Sverige
Järvar finns i hela den svenska fjällkedjan, och även i skogslandet i Värmland, Dalarna, Hälsingland och norrut.  Antalet järvar i Sverige är 668. I Artdatabankens rödlista anges den som sårbar.

Fakta: Varg i Sverige
Vargar finns främst i Mellansverige, men kan vandra långt och förekomma i alla landskap utom på Gotland. Antalet vargar i Sverige är cirka 450. I Artdatabankens rödlista anges den som starkt hotad.

Fakta: Lodjur i Sverige
Lodjur finns i hela Sverige – alla landskap utom Öland och Gotland. Antalet lodjur i Sverige är 1417. I Artdatabankens rödlista anges den som sårbar.

Om WWFs Rovdjurskonferens:

WWF och Naturskyddsföreningen bjuder in till konferens för alla som arbetar med rovdjursfrågor den 11–12 april 2024 på Vildriket i Järvsö. Inbjudan samt mer information: https://www.wwf.se/nyheter/valkommen-pa-rovdjurskonferens-i-jarvso/

Dela gärna:

Senast ändrad 01/03/24

Besök Frågor och svar om du har några frågor.