Gå till huvudinnehållet
kenya-torka-elefant

VI RISKERAR ATT FÖRLORA EN GENERATION ELEFANTER

Djur och människor svälter när torkan i Kenya är inne på sitt fjärde år. Vi har redan förlorat var tionde elefant i nationalparken Amboseli och runt 20 procent av den den sällsynta grevyzebran uppskattas ha dött i de områden där torkkatastrofen slår hårdast. Behovet av stöd är fortsatt stort.

DÖR PÅ GRUND AV SVÄLT OCH TORKA

Elefanterna i Kenya dör av svält och torka. I torkans spår ökar även tjuvjakten av sällsynta arter som grevyzebra, nätgiraff, impala, hirola och koantilop. Anledningen är att matbristen driver människor att söka nya inkomstkällor. WWF Kenya jobbar på plats med humanitära organisationer för att ge akut hjälp till människor, boskap och vilda djur. Med hjälp av våra faddrar och supportrar har WWF Sverige gått in med över 2,5 miljoner kronor till akutinsatser till WWF Kenya sedan slutet av 2021.

Än kan vi inte skymta slutet på den katastrofala torkan och behovet av stöd är fortsatt stort. Som Planetfadder stödjer du akuta insatser som denna, det långsiktiga klimatarbetet och hjälper hotade arter.

Film om situationen i Kenya

Tobias Trier Fuglsang berättar om den pågående krisen i Kenya. När torrperioden blir långvarig och de livgivande regnen uteblir, drabbas elefanterna hårt. I elefantflockar som WWF har följt i åratal ser vi att det är mammorna och ungarna som inte överlever krisen. Tillsammans med de äldsta elefanterna är det de som är mest utsatta.

Bli fadder

Torkan i norra Kenya slår ännu hårdare än förra året. Just nu går WWF Sverige in med stöd för att få ut hjälp till de mest drabbade områdena. Elefanter, som behöver dricka upp till 100 liter om dagen, drabbas just nu väldigt hårt. Elefantungarna och mammorna som ger di är de mest utsatta.

Gustaf Lind Generalsekreterare, Världsnaturfonden WWF

DET HÄR GÖR WWF – AKUT KRISHJÄLP

Bidraget går till insatser för att rädda vilda djur, och samtidigt ge stöd till de mest drabbade byarna så att deras boskap inte dör. WWF Kenya har med stöd från bland annat WWF Sverige redan bidragit med mat och dricksvatten till 2 000 hushåll i de hårdast drabbade områdena.

Just nu fokuseras arbetet till fem naturvårdsområden som WWF skapat tillsammans med urfolk för att skydda elefanter, lejon, noshörningar och andra arter. Vi finansierar tankbilar som kör ut tusentals liter vatten till områdena, och 20 lastbilar kör ut hö för att hjälpa både vilda djur och urfolkens tamboskap att överleva.

En ny brunn har borrats, som förser flera byar med vatten och även en 5000 m2 stor damm med vatten till törstande vilda djur. Ytterligare två brunnar kommer att borras och 50 vattenhoar á 18 000 liter ska sättas ut.

Just nu hoppas vi på kraftiga regn! Men det behövs långsiktiga lösningar för att hjälpa djurlivet hantera klimatförändringarna.

Som Planetfadder hjälper du oss att bidra till akuta insatser som denna, det långsiktiga klimatarbetet och skydd av biologisk mångfald.

BLI FADDER

Det här bidrar du till som Planetfadder:

• Akuta insatser för hotade arter.
      • Minska utsläppen och mildra klimatförändringarnas konsekvenser
      • Stoppa tjuvjakt och illegal handel av utrotningshotade arter
      • Minska avskogningen och förhindra illegal avverkning
      • Skapa fler och bättre skyddade områden

DET LÅNGSIKTIGA ARBETET

På sikt behöver vi hjälpa elefanter och andra vilda djur genom nästa torkperiod med förebyggande åtgärder. WWF arbetar för att påverka regeringarna att skapa ekologiska korridorer med träd och annan växtlighet mellan de områden där djuren lever. Genom att knyta samman skyddade områden underlättar vi för elefanter och andra djur att vandra för att hitta vatten och bete när torkan slår till. Med fler grönområden och skogar får marken också hjälp att behålla vattnet. Och det ger också värdefull skugga åt djurlivet.

Zimbabwe, Zambia, Botswana, Namibia och Angola skapar nu ett gränsöverskridande naturvårdslandskap där elefanter och människor kan leva tillsammans. Landskapet ”KAZA” involverar 36 nationalparker och är nästan lika stort som Italien! Än är det stora naturvårdspusslet KAZA inte på plats men det här är något vi arbetar för att lösa, så framtiden ser ljus ut.

Vi ser också över de brunnar som finns, så att de fungerar som de ska. Och arbetet att stoppa tjuvjakten fortsätter – så att äldre elefanter får vara kvar och kan dela sin kunskap med hjorden. Samtidigt fortsätter vi kampen för att bromsa klimatförändringarna och motverka dess effekter.

Stöd vårt arbete.

BLI FADDER

Enligt kenyanska myndigheter har torkan i år hittills dödat över 200 elefanter, närmare 400 grevy zebror och fler än 500 gnuer. Torkan slår också hårt på utrotningshotade arter som spetsnoshörningen om inte hjälp når fram.

Vanliga frågor

Hur används mina pengar?

Din gåva går till projekt för att stoppa utrotningen, verka för biologisk mångfald och göra insatser för att stoppa klimatförändringarna. Max 15 % används till administration och insamling som är en förutsättning för att pengarna ska nå ut till projekt på ett effektivt och säkert sätt.  Vill du läsa mer om hur pengarna används kan du göra det här. Tack för ditt stöd för en levande planet!

Så här används dina pengar:

Naturvård

Insamling & administration

Är det någon uppsägningstid eller bindningstid?

Nej, vi har ingen bindningstid, och ingen uppsägningstid för våra fadderskap med autogiro. Du kan när som helst avsluta ditt månadsgivande genom att kontakta vår Givarservice eller din bank. Tänk på att det kan ta upp till 5 bank dagar innan autogirot avslutas hos BGC.

Du kan även ändra ditt månadsbelopp här eller kontakta vår Givarservice:

Ring oss på 08-624 74 14
Öppet vardagar 08.00-18.00
givarservice@wwf.se

Vad innebär det att bli fadder?

Som fadder får du en möjlighet att under lång tid följa WWFs arbete för att skydda djur och natur. Ditt stöd används direkt till att bland annat stoppa tjuvjakt, påverka beslutsfattare och sprida information. Regelbundenheten i din gåva som fadder har stor betydelse. Den bidrar till att vi får bättre framförhållning och kan sätta in våra hjälpinsatser med större kraft.

Elefant

VI RISKERAR ATT FÖRLORA EN GENERATION ELEFANTER

Kenya har drabbats av den värsta torkan på 40 år. Vi befinner oss i en kritisk situation – mer än 200 elefanter har redan dött av vattenbrist.

Bli fadder

Viktig information att ta del av

WWFS GIVARSERVICE

Vi besvarar dina frågor om fadderskap, medlemskap och gåvor

Ring oss på 08-624 74 14
Öppet vardagar 08.00-18.00
givarservice@wwf.se

Dela gärna:

Senast ändrad 28/03/23

Besök Frågor och svar om du har några frågor.