Gå till huvudinnehållet

Fiskgryta till middag

Summering
Vidga blicken globalt, få perspektiv och insikter om människor och vardag genom att jämföra en kenyansk och en svensk fiskgryta.
fiskgryta
Hållbarhetsmålen

Syfte

Att vidga blicken globalt, få perspektiv och insikter om människor och vardag.

Det här behövs

 

Filmens innehåll

  • Presentation av er som gjort filmen
  • Inhandling
  • Recept med presentation av ingredienser
  • Tillagning steg för steg, energianvändning och redskap
  • Rester och avfallshantering
  • Måltid
  • Gruppens rekommendationer

Gör så här

  1. Inled med att titta på filmen ”Fiskgryta från Lamu i Kenya”. Filmen är cirka sex minuter och beskriver hur livet ser ut för två fjortonåriga flickor på ön Lamu i Indiska Oceanen, strax utanför Kenyas kust. Filmen skildrar hur de köper in råvaror och tillagar en traditionell måltid.
  2. Be eleverna att göra anteckningar under filmens gång och svara på följande frågor:
    – Vilka ingredienser finns i fiskgrytan?
    – Varifrån kommer de olika råvarorna?
    – Vilka verktyg använder flickorna?
    – Varifrån kommer vattnet?
    – Vilken värmekälla använder de och vilket bränsle är det?
    – Vad kostar maten?
    – Hur mycket avfall blir det och vart tar det vägen?
  3. Dela in eleverna i mindre grupper och låt dem välja ett recept som liknar det i filmen och laga en fiskgryta i hemkunskaps-köket. Be grupperna att filma när de skaffar ingredienser och när de tillagar maten.
  4. Bjud in några vuxna till elevernas måltid. Sätt ett pris på måltiden så att ni får betalt för ingredienserna. Titta tillsammans med era gäster på filmen innan ni bjuder på grytan.
  5. Låt eleverna göra en kort film som liknar den från Lamu. Dela upp er film i avsnitt, enligt punkterna till vänster. Filmen ska avslutas med tre till fem rekommendationer för bra hälsa och miljö, inom ramen för EN planet. One Planet Plate guidar er till hållbara måltider som tar hänsyn till klimatet och den biologiska mångfalden, Matkalkylatorn är ett enkelt verktyg för att beräkna matens klimatavtryck.
  6. Låt grupperna redovisa filmerna i klassen, och reflektera över övningen. Har eleverna fått en större förståelse för hur människor lever på andra platser på jorden?

Den här uppgiften baseras på utbildningsmaterialet Mat på hållbar väg.

 

Dela gärna:

Senast ändrad 06/07/23

Stäng sök

Har du frågor?

Besök Frågor och svar om du har några frågor.

För press

Besök vårt pressrum där du hittar pressmeddelanden, debattartiklar, rapporter, pressbilder samt WWFs talespersoner.

Telefon pressjour: 08-54657500
E-mail: press@wwf.se