Ta med eleverna till en plats där det finns stora träd.
Låt eleverna sätta sig vid varsitt träd under cirka tio minuter och svara på frågorna i protokollet.
Samla ihop eleverna igen och be dem som vill dela med sig av sina upplevelser under trädet.
Dela in eleverna i mindre grupper och ge dem uppdraget att göra en undersökning av något av gruppens träd utifrån följande frågor:
– Vilket trädslag är det?
– Hur högt är det ungefär? Beskriv kort vilken metod ni använde för att gissa höjden.
– Hur stor är omkretsen i brösthöjd? Hur många personer krävs för att nå runt trädets stam?
– Finns det några hål för fåglar och fladdermöss att vara i?
– Finns det mossor (gröna) och lavar (gråa) på trädstammen? I vilket väderstreck finns det mest lavar i brösthöjd? Varför?
– Finns det några insekter eller spår av insekter på trädet? Titta på löven, på grenarna, på barken och under trädet på marken.
– Finns det några spår av människan på trädet?
Samla grupperna och låt dem jämföra svaren med en annan grupp.
Avsluta genom att fråga eleverna om de upptäckt eller lärt sig något nytt under dagen?