Gå till huvudinnehållet

Undersök varför vi dricker flaskvatten

Summering
Fråga vuxna om deras vanor att dricka flaskvatten.
undersok-varfor-vi-dricker-flaskvatten
Hållbarhetsmålen

Syfte

Att tar reda på mer om vuxnas konsumtion av vatten på flaska och låta eleverna skapa en egen uppfattning om flaskvatten.

Det här behövs

• Papper och penna

Gör så här

1. Dela in eleverna i grupper och låt dem fråga minst fem vuxna om hur mycket flaskvatten de dricker under en vecka. Det gäller allt flaskvatten, alltså både det de köper hem och det de dricker på sina arbetsplatser och liknande. Förslag på intervjufrågor:
    – Hur många liter flaskvatten dricker de vuxna i genomsnitt per vecka? (mängd vatten/antal tillfrågade)
    – Hur mycket pengar kostar flaskvattnet dem per vecka?
    – Varför dricker de flaskvatten? Är det för att flaskvattnet är godare, nyttigare, festligare än kranvatten? Är det för att kranvattnet har dålig kvalité?
    – Har de vuxna funderat på att deras konsumtion av flaskvatten påverkar klimatet negativt genom ökade transporter och tillverkning av förpackningar?
    – Ta reda på priset på en flaska vatten och jämför med vad motsvarande mängd kranvatten kostar. Gå in på kommunens hemsida och sök på VA-taxa.
  2. Låt eleverna sammanfatta sin undersökning.
    – Vad tycker eleverna  själva om flaskvatten?
    – Tycker de att konsumtionen av flaskvatten är rimlig hos de intervjuade?
    Låt eleverna motivera vad de kommer fram till.
  3. Be sedan grupperna göra varsitt reklamblad för kranvatten. Be grupperna fundera över vad som ska stå med på bladet för att det ska locka människor att välja kranvatten. Sprid reklambladet i skolan och om möjligt på andra platser i närområdet, exempelvis på kommunen.

Kranvatten

Vi i Sverige har tillgång till rent vatten dygnet runt direkt i kranen. Trots uppenbara fördelar med vårt kranvatten säljs cirka 25 liter flaskvatten per person och år, enligt Svenskt Vatten (2018). Flaskvatten kostar minst 250 gånger mer än kranvatten och kräver både förpackning och transport. Transporten av en liter förpackat vatten ger upphov till mer än tusen gånger större koldioxidutsläpp än samma mängd kranvatten. Genomsnittspriset för en liter lokalproducerat kranvatten i Sverige är cirka 4 öre. Då ingår distribution också även skydd av vattentäkter där dricksvatten hämtas, rening av avloppsvatten och hantering av dagvatten.

Dela gärna:

Senast ändrad 05/06/20

Besök Frågor och svar om du har några frågor.