Kalendarium 2017

Biologiska mångfaldens dag i Hemmesta sjöäng Söndagen den 21 maj

Träffa WWF, Sportfiskarna och Värmdö fågelklubb som finns på plats från 7 fram till kl 12. Vi firar biologiska mångfaldens dag med att skåda fåglar och titta på fisk. Plats: Fågeltornet vid Hemmesta sjöäng. Karta och info om Hemmesta här!

Vi visar olika fågelarter, tipsar om artbestämning och kikare. Värmdö fågelklubb informerar även om den restaurerade våtmarken, och berättar även om exploateringshot mot skogen i närheten. Sportfiskarna kommer visa fiskyngel som fötts i våtmarken nere vid dämmet. Det brukar vara mycket populärt bland barnen.

Följ även med Tom  Arnbom på Gökotta runt Hemmesta sjöäng med start 07:00. Turen startar i fågeltornet där vi inväntar passagerare som kommer med buss 474 till Hemmesta vägskäl 06.45.

Åker du bil, kom gärna tidigare. Sedan vandrar vi och skådar runt sjöängen med fikapaus på vägen. Räkna med ca 3 timmar totalt. Turen avslutas i fågeltornet. Ingen föranmälan behövs.
Allt guidning är gratis och för den biologiska mångfalden!

Biologiska mångfaldens dag 22 maj – en internationell dag för världens arter. Helgen den 20 och 21 maj och på själva dagen den 22 maj arrangeras flera aktiviteter under den biologiska mångfaldens flagg. Se listan på aktiviteter från hela Sverige här på natursidan.

Nytt årligt naturturismpris till folk som skyddar och visar upp värdefull natur

Den 22 maj, på den biologiska mångfaldens dag, kommer ett pris delas ut till personer som lyckats med ”samverkan mellan naturvård och naturturism till gagn för naturskydd”.
Priset instiftas till Staffan Svanbergs minne

Rädda Svenska Pärlor

Se film om äventyraren Marcus Aspsjös nya projekt i samarbete med WWF. Marcus besöker  även skogsområdet Karatj-Råvvåive, en Svensk Pärla som måste skyddas som naturreservat. En film om Marcus Aspsjös äventyr kommer hösten 2017.

Senast uppdaterad 2017-05-19