Earth Hour, 24 mars 2018.

WWF Earth Hour – tillsammans för planeten

Earth Hour är världens största miljömanifestation som vuxit från symbolhandling till en rörelse som engagerar miljontals människor, företag och städer världen över. Tillsammans kan vi skapa enorm förändring, så varför inte låta Earth Hour bli startskottet för ett mer planetvänligt liv?

Rekordsuccé för Earth Hour 2018

2018 års Earth Hour slog nytt globalt rekord med 188 deltagande länder och nästan 18 000 släckta ikonbyggnader. I Sverige uppmärksammade 89 procent (258 av 290) av Sveriges kommuner manifestationen, vilket också är nytt rekord. Sveriges skolor var även de mycket engagerade med runt 50 000 deltagande elever.

Vilket fantastiskt engagemang för vår planet, och för alla som lever här! Nu blickar vi framåt mot Earth Hour 2019, som infaller den 30 mars kl 20.30-21.30. Då sätter vi ljuset på den minskande biologiska mångfalden – #Connect2Earth och hjälp oss vända den negativa trenden!

Lär dig om våra fem B:n – bilen, biffen, bostaden, börsen och butiken

WWF arbetar för att Sveriges politiker ska göra det lätt och lönsamt för alla att leva mer planetsmart och närma sig ett One Planet Life. Men om du själv vill göra en insats finns mycket du kan göra, och ofta få en bättre livskvalitet på köpet!

För att förenkla har vi delat in tipsen i temana Bilen - som står för alla resor och transporter, Biffen - maten vi äter, Bostaden - våra hem och andra byggnader, Börsen - vårt ekonomiska sparande och Butiken - prylarna vi köper.

WWFs klimatutmaning: Halvera resandet med fossila bränslen – men res klimatsmart och rör på dig dubbelt så mycket, till exempel med cykel!
Läs om BILEN

Minska din köttkonsumtion kraftigt, men öka mängden gröna proteiner och sluta slänga ätbar mat – det vinner både du och planeten på!

Läs om BIFFEN

Halvera energianvändningen från din bostad, men fördubbla ditt positiva bidrag genom att producera egen förnybar el.

Läs om BOSTADEN

Halvera utsläppen från ditt sparande, men dubblera ditt klimatsmarta sparande. Hitta en bank, en  fondförvaltare eller ett försäkringsbolag som kan hjälpa dig.

Läs om BÖRSEN

Dags att konsumera klokare! Halvera din klimatpåverkan från shopping, men fördubbla ditt positiva bidrag genom att använda cirkulära och digitala tjänster.

Läs om BUTIKEN

Klimatkolla din lunch eller middag med Matkalkylatorn från WWF

Hur påverkar din lunch eller middag klimatet? Nu kan du enkelt testa genom att mata in receptet i vår Matkalkylator!

Till Matkalkylatorn

Så kan du delta i Earth Hour - tips och inspiration

För många människor har Earth Hour blivit en högtidlig stund som efterlängtas av såväl stora som små. Det finns många sätt att engagera sig för klimatet och göra kvällen extra mysig, rolig och minnesvärd.
Tips och inspiration inför Earth Hour

En av sex arter riskerar att utrotas på grund av den globala uppvärmningen

Vi måste agera nu – innan det är för sent.

Se fler Earth Hour-filmer

Testa dig själv med Klimatkalkylatorn!

Dina val i vardagen spelar stor roll för hur mycket utsläpp du orsakar. Att äta mer vegetariskt, resa mer kollektivt, cykla mer och välja miljömärkt el i hemmet är enkla saker du kan göra för att minska utsläppen.

Testa dig själv i Klimatkalkylatorn från WWF i samarbete med  SEI

När är nästa Earth Hour?

Earth Hour 2019 infaller den 30 mars klockan 20.30-21.30, lokal tid över hela jorden.

Då sätter vi ljuset på den minskande biologiska mångfalden – #Connect2Earth och hjälp oss vända den negativa trenden!

Earth Hour 2018 –
manifestationen runt jorden

Earth Hour, 24 mars 2018.

En miljard människor i hundratals länder deltog i världens största miljömanifestation Earth Hour den 24 mars 2018.

Här kan du se utvalda bilder från Earth Hour-dygnet runt jorden.