Earth Hour, 24 mars 2018.

WWF Earth Hour – tillsammans för planeten

Lördag 24 mars klockan 20.30–21.30 är det dags för Earth Hour – världens största miljömanifestation som vuxit från symbolhandling till en rörelse som engagerar miljontals människor, företag och städer världen över. Tillsammans kan vi skapa enorm förändring, så varför inte låta årets Earth Hour bli startskottet för ett mer planetvänligt liv?

Årets Earth hour-tema: One Planet Life – ett hållbart liv på vår enda planet

Har du tänkt på hur våra livsstilar lämnar avtryck på jorden? Bara maten vi äter står för cirka en tredjedel av de svenska hushållens klimatfotavtryck och vår överkonsumtion bidrar till att djur och natur tar stryk.

Faktum är att om alla på jorden levde som vi i Sverige gör så skulle det krävas 4,2 planeter. Men vi har bara en. Därför behöver vi ta stora, snabba steg mot en hållbar livsstil inom gränsen för vad vår enda planet klarar av – ett One Planet Life.

Det fina är att vi har alla möjligheter att avsevärt minska vår miljöpåverkan samtidigt som vi sparar pengar och får positiva hälsovinster.

Varför inte börja med att uppgradera dina matvanor? Här har vi samlat kostråd, recept och massor med inspiration, för vi på WWF tror att förändringar går lättare om de känns lustfyllda.

Lär dig om våra fem B:n – bilen, biffen, bostaden, börsen och butiken

WWF arbetar för att Sveriges politiker ska göra det lätt och lönsamt för alla att leva mer planetsmart och närma sig ett One Planet Life. Men om du själv vill göra en insats finns mycket du kan göra, och ofta få en bättre livskvalitet på köpet!

För att förenkla har vi delat in tipsen i temana Bilen - som står för alla resor och transporter, Biffen - maten vi äter, Bostaden - våra hem och andra byggnader, Börsen - vårt ekonomiska sparande och Butiken - prylarna vi köper.

WWFs klimatutmaning: Halvera resandet med fossila bränslen – men res klimatsmart och rör på dig dubbelt så mycket, till exempel med cykel!
Läs om BILEN

Minska din köttkonsumtion kraftigt, men öka mängden gröna proteiner och sluta slänga ätbar mat – det vinner både du och planeten på!

Läs om BIFFEN

Halvera energianvändningen från din bostad, men fördubbla ditt positiva bidrag genom att producera egen förnybar el.

Läs om BOSTADEN

Halvera utsläppen från ditt sparande, men dubblera ditt klimatsmarta sparande. Hitta en bank, en  fondförvaltare eller ett försäkringsbolag som kan hjälpa dig.

Läs om BÖRSEN

Dags att konsumera klokare! Halvera din klimatpåverkan från shopping, men fördubbla ditt positiva bidrag genom att använda cirkulära och digitala tjänster.

Läs om BUTIKEN

Testa dig själv med Klimatkalkylatorn!

Dina val i vardagen spelar stor roll för hur mycket utsläpp du orsakar. Att äta mer vegetariskt, resa mer kollektivt, cykla mer och välja miljömärkt el i hemmet är enkla saker du kan göra för att minska utsläppen.

Testa dig själv i Klimatkalkylatorn från WWF i samarbete med  SEI

Så kan du delta i Earth Hour - tips och inspiration

För många människor har Earth Hour blivit en högtidlig stund som efterlängtas av såväl stora som små. Det finns många sätt att engagera sig för klimatet och göra kvällen extra mysig, rolig och minnesvärd.
Tips och inspiration inför Earth Hour

Istället för släckning så tänds klimatsmarta solcellslampor under Earth Hour i Nairobi, Kenya. Foto: John Kabubu / WWF.

Var med i Earth Hour och tänd hopp

Visste du att 1,3 miljarder människor saknar tillgång till elektricitet? För att vi ska kunna bekämpa fattigdomen behöver världens mest utsatta får bättre tillgång till långsiktigt hållbar, förnybar energi. När vi engagerar oss i Earth Hour kan vi samtidigt tända både lampor och hopp i andra delar av världen!
Fattigdom, energi och klimat hänger ihop

En av sex arter riskerar att utrotas på grund av den globala uppvärmningen

Vi måste agera nu – innan det är för sent. Var med i EarthHour lördag 24 mars 2018 – tillsammans för klimatet!