WWF Earth Hour - tillsammans för klimatet

Lördag 25 mars 2017 klockan 20.30-21.30 lokal tid tar världen ställning för planeten under WWF Earth Hour – världens största miljömanifestation. Var med och uppmana makthavarna att ta krafttag för klimatet du också!

Visst är det fantastiskt att världens länder har enats om att hejda den globala uppvärmningen? Men det räcker inte med ord, nu krävs handling! Och det är här du är viktig.

Var med och bli inspirerad till klimatsmartare vanor, hjälp till att ställa om Sverige till förnybar energi och lär dig mer om varför maten du äter och prylarna du köper påverkar utsatta människor och miljöer långt bort.

Genom att du och miljontals andra i Sverige deltar i Earth Hour skickar vi också en viktig signal till politikerna om att vi vill se krafttag för klimatet och global rättvisa.

Tillsammans gör vi det möjligt!

Läs om klimatvärstingarna bilen, biffen, bostaden, börsen och butiken

Visste du att våra transporter, maten vi äter, våra byggnader, vårt sparande och vår prylkonsumtion orsakar enorma koldioxidutsläpp? WWF arbetar hårt för att Sveriges politiker ska göra det lätt och lönsamt för alla att leva klimatsmart, men det finns också mycket du själv kan göra för att minska din klimatpåverkan. Vad satsar du på inför årets Earth Hour – kanske vill du börja äta mer vegetariskt eller testa ha en köpfri månad?

WWFs klimatutmaning: Halvera resandet med fossila bränslen – men res klimatsmart och rör på dig dubbelt så mycket, till exempel med cykel!
Läs om BILEN

Halvera köttkonsumtionen, men dubblera antalet gröna proteiner och sluta slänga ätbar mat – det vinner både du och planeten på!

Läs om BIFFEN

Halvera energianvändningen från din bostad, men fördubbla ditt positiva bidrag genom att producera egen förnybar el.

Läs om BOSTADEN

Halvera utsläppen från ditt sparande redan idag, men dubblera ditt klimatsmarta sparande. Välj en bank,  fondförvaltare eller ett försäkringsbolag som kan hjälpa dig.

Läs om BÖRSEN

Dags att konsumera klokare! Halvera din klimatpåverkan från shopping, men fördubbla ditt positiva bidrag genom att använda cirkulära och digitala tjänster.

Läs om BUTIKEN

Så kan du delta i Earth Hour - tips och inspiration

För många människor har Earth Hour blivit en högtidlig stund som efterlängtas av såväl stora som små. Det finns många sätt att engagera sig för klimatet och göra kvällen extra mysig, rolig och minnesvärd.
Tips och inspiration inför Earth Hour

Ett klimatvittne på Madagaskar. Foto: John E Newby / WWF

Vår livsstil påverkar världens fattiga allt mer

Vi i Sverige tillhör världens "värstingliga" när det gäller ekologiska fotavtryck – vi lever som om vi hade 4,2 jordklot. Vår konsumtion leder till arbetstillfällen men i allt högre grad också till fattigdom, flykt och krig i andra delar av världen.
Hög tid för omställning

Istället för släckning så tänds klimatsmarta solcellslampor under Earth Hour i Nairobi, Kenya. Foto: John Kabubu / WWF.

Var med i Earth Hour och tänd hopp

Visste du att 1,3 miljarder människor saknar tillgång till elektricitet? För att vi ska kunna bekämpa fattigdomen behöver världens mest utsatta får bättre tillgång till långsiktigt hållbar, förnybar energi. När vi engagerar oss i Earth Hour kan vi samtidigt tända både lampor och hopp i andra delar av världen!
Fattigdom, energi och klimat hänger ihop

Film: Lär känna valrossen – kelig, musseltokig och i trubbel

En av många fantastiska arter som lever i Arktis är valrossen. Denna gigant kan väga över 1,5 ton och äta flera tusen musslor om dagen. Tyvärr drabbas när isflaken smälter bort under sommaren. Men vi kan fortfarande hejda klimatförändringen. Tekniken finns redan för att stoppa utsläppen av växthusgaser. Om vi alla hjälps åt kan vi tillsammans skapa en värld där människan lever i harmoni med naturen.
Se fler filmer om klimatet och Earth Hour

#EarthHour