WWF Earth Hour - tillsammans för klimatet

Lördag 25 mars 2017 klockan 20.30-21.30 lokal tid tar världen ställning för planeten under WWF Earth Hour – världens största miljömanifestation. Var med och uppmana makthavarna att ta krafttag för klimatet du också!

Världen har nu enats om att hejda den globala uppvärmningen. Den nya klimatavtalet är en historisk överenskommelse för människor, djur och natur. Men det räcker inte med ett avtal – vi måste agera också, och de närmsta åren är helt avgörande för planetens framtid.

Vi måste lämna olja, gas och kol bakom oss och ställa om till en klimatsmart värld helt baserad på hållbar, förnybar energi. Sverige har alla förutsättningar för att gå i täten som världens första fossilfria land.

Tillsammans gör vi det möjligt!

Läs om klimatvärstingarna bilen, biffen, bostaden, börsen och butiken

Visste du att våra transporter, vår mat, våra byggnader, vårt sparande och vår prylkonsumtions orsakar enorma koldioxidutsläpp? Därför måste Sveriges politiker göra det lätt och lönsamt att leva klimatsmart. Klicka på ikonerna för att få veta hur dessa fem områden påverkar vår planet och vad vi kan göra åt det!

Vi vill ha fossilfri biltrafik och fossilfria transporter!
Läs om BILEN

Vi behöver halvera vår köttkonsumtion!

Läs om BIFFEN

Vi vill ha förnybar energi i alla svenska hem!

Läs om BOSTADEN

Klimatsmarta investeringar och grönt sparande!

Läs om BÖRSEN

Vi vill se en halvering av nyinköpta prylar till år 2025!

Läs om BUTIKEN

Vår livsstil påverkar världens fattiga allt mer

Ett klimatvittne på Madagaskar. Foto: John E Newby / WWF

Sverige tillhör världens "värstingliga" när det gäller ekologiska fotavtryck – vi lever som om vi hade 4,2 jordklot. Vår konsumtion leder förvisso till arbetstillfällen men i allt högre grad till fattigdom, flykt och krig i andra länder.
Du kan göra mer än att släcka i samband med Earth Hour

Klimatförändringarna påverkar oss alla.

Släck här och tänd där

Istället för släckning så tänds klimatsmarta solcellslampor under Earth Hour i Nairobi, Kenya. Foto: John Kabubu / WWF.

1,3 miljarder människor saknar tillgång till elektricitet. En viktig förutsättning för att bekämpa fattigdomen är att världens fattiga länder får bättre tillgång till långsiktigt hållbar, förnybar energi. När vi släcker här under Earth Hour kan vi samtidigt tända både lampor och hopp på andra delar av jorden!
Fattigdom, energi och klimat hänger ihop

Film: Lär känna valrossen – kelig, musseltokig och i trubbel

En av många fantastiska arter som lever i Arktis är valrossen. Denna gigant kan väga över 1,5 ton och äta flera tusen musslor om dagen. Tyvärr drabbas valrossen av de pågående klimatförändringarna när isflaken smälter bort under sommaren, vilket WWFs Arktisexpert Tom Arnbom berättar om i filmen. Men vi kan fortfarande hejda klimatförändringarna – vi har chansen nu. Tekniken finns redan för att stoppa utsläppen av växthusgaser. Om vi alla hjälps åt kan vi tillsammans skapa en värld där människan lever i harmoni med naturen.
Se fler filmer om klimatet och Earth Hour

Om Earth Hour 2016

Hundratals miljoner människor i 178 olika länder var med under 2016, vilket är ett nytt globalt rekord för Earth Hour. Engagemanget är fortsatt stort i Sverige och 84 procent av landets kommuner deltog med olika klimataktiviteter under förra årets Earth Hour.

Gröna Lund, Earth Hour 2016
Pressmeddelande 2016-03-20:
Earth Hour slog nytt globalt rekord

Barbara Evaeus ansvarig för klimatkommunikation, Världsnaturfonden WWF

Barbara Evaeus, på ETC debatt:

Tillsammans är det möjligt att skapa en mer rättvis värld

Slottet i Gamla stan, Stockholm, under Earth Hour 2015. Foto: Max Plunger

Pressmeddelande 2016-03-18:

På lördag släcker världen: Earth Hour väntas slå nytt globalt rekord

Varann svensk tänker ofta på klimatförändringarna. Foto: iStock

Pressmeddelande 2016-03-16:

WWFs klimatundersökning 2016:
Varannan svensk tänker ofta på klimatförändringarna

Två tredjedelar av respondenterna i Kina och hälften av indierna uppger att de försöker resa klimatsmart genom att cykla, motsvarande siffra i Sverige är 43 procent. Foto: Michel Günther / WWF

Pressmeddelande 2016-03-16:

WWFs klimatundersökning 2016: Större klimatengagemang i Indien och Kina än i Sverige

Ungdomar under Earth Hour. Foto: Frank Parhizgar / WWF

Pressmeddelande 2016-03-07:

Många skolor engagerar sig för Earth Hour

Pressmeddelande 2016-01-28:
Earth Hour 2016: Tillsammans kan vi uppnå en 100 procent fossilfri värld

#EarthHour

Frågor och svar om Earth Hour

Earth Hour skrivet med tomtebloss

Hur startades Earth Hour? Hur många deltar globalt? Och vad gör WWF för klimatet utöver världens största miljömanifestation? Läs bland våra svar eller ställ din egen fråga!

Frågor och svar om Earth Hour

Vad händer med klimatet?

Vad beror den globala uppvärmningen på, vad kommer att hända när temperaturen stiger och vad kan vi egentligen göra åt saken?
Läs om klimatförändringarna

Så påverkas Sverige när temperaturen stiger

Minns du de kraftiga skyfallen som lamslog delar av Danmark för 5-6 år sedan? Enligt Gustav Strandberg vid SMHI är liknande händelser något vi får räkna med framöver, som ett resultat av klimatförändringen. Över lag blir Sverige blötare – men också torrare. Och de riktigt kalla vinterdagarna kan bli ett minne blott.

Vi kan påverka utvecklingen

Frågor om Earth Hour?

Läs gärna frågor och svar eller kontakta:

Cecilia Stenström, Projektledare för Earth Hour

Cecilia Stenström