Fladdermus

Fladdermöss i Sverige

I Sverige har totalt 19 arter fladdermöss påträffats. Nordfladdermus finns i hela landet och är troligen vår vanligaste art. Andra vanliga arter i Götaland och Svealand är Tajgafladdermus, vattenfladdermus, dvärgpipistrell och brun långörad fladdermus. Nästan en fjärdedel av alla sex tusen däggdjursarter på jorden är faktiskt fladdermöss. De största är fruktätande flygande hundar som kan nå en vingbredd på mer än 1,5 meter.

WWFs projekt för att skydda fladdermöss i Sverige

Bli Planetfadder

Fladdermössen är en stor däggdjursgrupp i Sverige, som nästan glömts bort. Världsnaturfonden WWFs projekt fladdermus vill ändra på det och visa upp våra arter och se till att de skyddas på bästa sätt.

WWF har tillsammans med fortifikationsverket tagit fram ett arbetssätt för att säkerställa övervintringslokaler för fladdermössen, s.k. BATFORTS. Idag finns det ett 25-tal BATFORTS i Sverige. En annan viktig del är att uppmuntra de initiativ som finns för att sprida kunskap om dessa flygande däggdjur, till exempel inventering av fladdermöss, fladdermusvandringar för allmänheten och produktion av en broschyr om fladdermöss riktad till barn. WWF hjälper även Länsstyrelsen i Stockholm när personer får problem i sin bostad med fladdermöss. WWF brukar vara först på plats för att hitta en lösning där människa och fladdermöss kan samsas om ”samma” bostad. WWF kommer även uppvakta olika myndigheter som är ansvariga och/eller har verksamhet som berör fladdermöss för att öka skyddet för och kunskapen om fladdermöss. WWF har uppmärksammat problemet av fasadbelysning nattetid som skapar problem för fladdermöss att jaga och är med och inventerar fladdermöss vintertid.

Skydd av fladdermöss

Sverige har skrivit under det europeiska fladdermusavtalet (EUROBATS) som innebär att Sverige har förbundit sig att bland annat förbjuda fångst av fladdermöss, peka ut platser som är viktiga för fladdermössens skyddsstatus samt främja allmänhetens medvetande om betydelsen av att fladdermöss skyddas. Det är förbjudet att flytta fladdermöss i hus utan länsstyrelsens tillstånd.

Bygga fladdermusholk

Vill du hjälpa fladdermössen kan du bygga en fladdermusholk. Se ritning här.

planeten-foto-bjorn-.jpg

Kämpa med oss mot naturkrisen

På drygt 50 år har populationerna av vilda ryggradsdjur minskat med 69 procent i genomsnitt* och ofattbara 1 miljon arter är riskerar att försvinna**.  Men det är inte för sent att ändra den negativa utvecklingen.

Stötta vårt arbete för en levande planet –  bli Planetfadder!

*Visar undersökningar av 31 821 populationer hos 5 230 arter av vilda ryggradsdjur, mellan åren 1970 och 2018. Källa: Living Planet Report 2022. **Källa: IPBES Global Assessment on Biodiversity and Ecosystem Services, 2019

Steg 1 / 3

Välj månadsbelopp

Som Planetfadder blir du månadsgivare via autogiro och bidrar regelbundet till arbetet för att bevara den biologiska mångfalden och kämpa mot klimatförändringarna.

Bli Planetfadder – hjälp oss kämpa för en levande planet.

Fyll i uppgifter

Faktureringsdetaljer

Signera autogiro

• Läs och godkänn villkoren för att gå vidare med beställningen.

Fyll i dina kortuppgifter

Här fyller du i dina kortuppgifter och efter det kommer du vidarekopplas till tacksidan!

Fyll i ditt mobilnummer och öppna din Swishapp för att genomföra gåvan.

Fyll i uppgifter för faktura

Här fyller du i fakturainformation så vidarekopplas du efter det till tacksidan!

Senast ändrad 20/02/24