Gå till huvudinnehållet

Vad är viktigt i livet?

Summering
Tankestigar om vad som är viktigt i livet som utgångspunkt för diskussioner om hållbar utveckling.
vad-ar-viktigt-i-livet
Hållbarhetsmålen

Syfte

Att fundera över värderingar och attityder i olika livsfrågor.

Det här behövs

  • Tankekort som ni tillverkar
  • Klädnypor och eventuellt snitslar

Hållbar utveckling

  • Vad tycker du är en hållbar utveckling?
  • Vad är att delta i samhället?

Livsstil

  • Finns det något som är viktigt för dig som inte kostar pengar? 
  • Vad gör du när du har roligt?
  • Vad betyder det för dig att vara rik?

Val

  • Vad kan du bestämma över i ditt liv?
  • Är att leva att välja? 
  • Har du gjort något val som varit riktigt svårt?

Kärlek

  • Hur känns det att vara förälskad?
  • Hur är en bra kompis? 
  • Vad är ett tryggt hem?

Gör så här

  1. Låt eleverna fundera en stund på vad de tycker viktigt i livet och sedan skriva ner sina tankar.
  2. Be sedan eleverna att delge sina tankar och skriv upp dem på tavlan. Diskutera, har ni olika och liknande tankar?
  3. Dela in eleverna i grupper låt grupperna välja ett ämne att göra en tankestig med inspiration från er diskussion. Den ska handlar om viktiga saker i livet. Några exempel finns här bredvid.
  4. Låt grupperna skriva cirka tio tankekort, med en fråga eller ett påstående som berör temat på varje kort.
  5. Be varje grupp att gå ut och lägga eller hänga ut tankestigen, exempelvis med hjälp av klädnypor, längs en stig som de väljer och märker ut om den inte redan är tydligt markerad. Häng tankestigarna på lite avstånd från varandra.
  6. Be sedan grupperna att bjuda in en annan grupp för att prova deras tankestig. 
  7. Uppmana eleverna att gå stigen var och en för sig eller i par och att gå långsamt och fundera på tankekorten!
  8. Samla hela klassen i en ring under tystnad när alla grupper provat någon annan grupps tankestig. Reflektera tillsammans över:
    – Vad tänkte du på under vandringen?
    – Vad var bra för dig med vandringen?
    – Var det något som kändes jobbigt eller svårt?
  9. Låt därefter eleverna diskutera sina upplevelse två och två genom att den ena lyssnar och den andra berättar. Byt efter halva tiden. Be eventuellt eleverna skriva ned en dikt eller måla en tavla med inspiration från det de har diskuterat.

Dela gärna:

Senast ändrad 04/06/20

Stäng sök

Har du frågor?

Besök Frågor och svar om du har några frågor.

För press

Besök vårt pressrum där du hittar pressmeddelanden, debattartiklar, rapporter, pressbilder samt WWFs talespersoner.

Telefon pressjour: 08-54657500
E-mail: press@wwf.se