Om mailet inte visas korrekt Öppna brevet i din webbläsare

Nyhetsbrev inför Earth Hour 2017

Nu är det hög tid att börja planera för det kommande Earth Hour!
Det är elfte året i rad som världens största klimatmanifestation genomförs och den kommer att bli lika stor som alltid. Än är det långt kvar till den stora dagen, men det är inte för tidigt att börja fila på planerna. För skolor kan det betyda någon form att aktivitet under Earth Week, men som även har effekter på lång sikt.

Datumet för Earth Hour 2017 är 25 mars kl 20.30-21.30.

Årets tema

Temat för årets Earth Hour är ”Mat och livsstil för en globalt hållbar utveckling”. Hur påverkar vår livsstil de som lever i mer utsatta områden?

Även i år fokuserar vi på klimatvärstingarna Bilen, Biffen, Bostaden, Börsen, men vi lyfter även in ett nytt B – Butiken. WWF arbetar för att vi ska minska utsläppen från inköp av nya varor, och att äta mindre, men bättre kött, att öka vårt intag av vegetarisk kost och att sluta slänga mat.
Framtiden ligger hos barnen.Genom att arbeta för en mer hållbar livsstil kommer det att få effekter runtom i hela världen.

Tips på aktiviteter inför Earth Hour

Det finns oändligt många olika aktiviteter som man kan göra under Earth Hour, och Earth Week. Tidigare år har skolor anordnat till exempel matsvinnsövningar, Instagram-tävlingar, tipspromenader och seminarier. I vårt utbildningsmaterial hittar ni konkreta övningar och aktiviteter som riktar sig till olika målgrupper.

Utbildningsmaterialet hittar ni här

Anmäl din skola

Genom att anmäla er visar ni att er skola har tagit ställning och vill vara med och påverka klimatet i rätt riktning.
Det kommer även i år att finnas inspirerande material att ta del av på WWFs webbsida i form av både intervjuer, kampanjmaterial och fakta.

Man kan redan nu anmäla sitt deltagande på vår webbsida:

Anmälan Earth Hour för skolor

Förskola

Ny handledning för förskolor

I samband med Earth Hour lanserar WWF en ny handledning för förskolan, med syfte att skapa en mer hållbar förskola, ”Förskola på hållbar väg”. Håll utkik på vår hemsida:

wwf.se/utbildning

Förskola

”De är kraften att förändra”

Hur kan förskolan arbeta för en hållbar utveckling? I en webbfilm berättar Ingrid Engdahl om sin forskning. Hon har intresserat sig för de yngsta barnen, deras vardagsliv och att bygga framtiden tillsammans med dem.

”Barnens idéer är ju lika revolutionära som Stockholm Resilience Centre när de kommer med sina exempel, men det är vuxenvärlden som inte genomför dem”.

Se filmen här

Ljusmanifestation vid Mynttorget anordnad av WWF Ungdom under Earth Hour 2016. Foto: Max Plunger

Gymnasieskola

Låt unga göra sin röst hörd under Earth Hour 2017

Mer än hälften av alla unga känner att de vill engagera sig för en hållbar värld.
Endast 9 % av alla unga vet HUR de ska göra för att engagera sig för en hållbar värld.

Undersökning ifrån Ungdomar.se Sveriges största sajt för ungdomar mellan 13-19 år

De globala utmaningarna växer sig allt starkare och starkare. Ungdomarna är de som kommer leva i framtiden och därför spelar de en avgörande roll i arbetet för att finna hållbara lösningar på dessa utmaningar. Därför har WWF Sweden Youth satsat extra på ungdomarna i år och driver en specialutformad kampanj som kommer att ske sida vid sida med Earth Hour – kampanjen 2017.

För att nå ut brett kommer kampanjen engagera och stötta lokala unga ambassadörer som den 25 mars kommer anordna lokala ungdomsdrivna Earth Hour-events över hela landet. Eventen kommer att bindas ihop i de olika delarna av landet med digital teknik, för att på så vis skapa en känsla av bredare engagemang och samhörighet.

WWF Sweden Youth, tillsammans med Young Innovation Hub och Sveriges Ungdomsråd, kommer, genom handledning och olika digitala verktyg, stötta de lokala ambassadörerna i deras event-arbete.

Vill din skola satsa på unga och vara delaktiga i detta?

För anmälan och mer info kontakta:

sissa.pagels@wwf.se

WE_CHANGE

Gymnasieskola

Hjärtligt välkomna att delta på WE_CHANGE

För sjätte året i rad åker Sveriges största hållbarhetssatsning för gymnasieskolan, we_change på turné. Syftet är att inspirera och involvera unga i hur vi skapar ett hållbart samhälle.

We_change formas efter FNs globala utvecklingsmål, som kommer att prägla arbetet och debatten om hållbar utveckling det närmsta decenniet. Under turnén erbjuds eleverna ett par timmar fyllda av inspirerande kunskap om hållbar utveckling och en paneldebatt med våra samarbetsaktörer. Syftet är att ge eleverna möjlighet att lära sig vad hållbarhetsmålen innebär på sakfrågenivå men också på individ, lokal och global nivå. Målen formulerar 17 globala prio-områden och täcker begreppet hållbar utvecklings samtliga dimensioner: sociala, ekologiska och ekonomiska och möjliggör en plattform för arbetet mot ett hållbart samhälle.

Anmäl din klass redan nu. Turnén drar igång den 14 mars.

Linköping 14-15 mars

Anmäl dig här - Linköping

Göteborg 16-17 mars
Anmäl dig här - Göteborg

Jönköping 21-22 mars
Anmäl dig här - Jönköping

Skövde 27-28 mars
Anmäl dig här - Skövde

Stockholm 4-5 april
Anmäl dig här - Stockholm

Uppsala 18-19 april
Anmäl dig här - Uppsala

Malmö (1 dag) 21 april
Anmäl dig här - Malmö

Helsingborg 24-25 april
Anmäl dig här - Helsingborg

Om du har frågor, ring eller maila oss på we_change@ungdomar.se, 070-241 81 88.

Högstadiet   Gymnasieskola

WWF dokumentär: Liv på planetens villkor

Det finns hopp för framtiden, och nyckeln ligger hos människan själv. Följ med Världsnaturfonden WWF på en resa till kameleonternas och lemurernas röda ö – det ofattbart fattiga Madagaskar – i vår nya poddserie!

Lyssna gärna på avsnitt 2 – om barnen som är superhjältar för miljön. Det handlar om barn som vill gå före, trots att de lever i ett av världens fattigaste länder. Om utbildning som nyckeln till en bättre framtid för barnen, deras familjer och naturen de lever av.

Liv på planetens villkor

Anmäl din skola

Har ni inte redan anmält er skola till deltagande i årets Earth hour, så kan ni göra det på vår webbsida:

Anmälan Earth Hour för skola

Varmt välkomna till årets Earth Hour!

Germund Sellgren

WWF Utbildning

Om du vill avsluta din prenumeration kan du klicka här.
OBS! Detta innebär att du avslutar alla dina epost-prenumerationer från Världsnaturfonden WWF, inklusive fadderrapporten.