Basil (Ocimum basilicum).

Klimatsmarta recept

Vill du äta inom planetens gränser? Låt dig inspireras av våra hälsosamma, klimatsmarta och supersmarriga recept, skapade av några av Sveriges främsta matkreatörer.

Earth-Hour-Bakelsen-2017-Paul-Svensson

Det bästa från Earth Hour – god och klimatsmart inspiration

Nedan finns en folder fylld med de bästa recepten från de senaste årens Earth Hour-kampanjer – matinspiration för en levande planet och som håller dig inom ramen för din klimatbudget. Recepten är fram­tagna av stjärnkockar, matbloggare och andra profiler inom mat-Sverige och visar att det går utmärkt att äta riktigt god och nyttig mat inom ramen för en planet. I foldern finns även fem härliga Earth Hour-bakelser när sötsuget sätter in.

Ladda ned

Matkalkylatorn-2018_Faq
TIPS & INSPIRATION

Testa din måltid med WWFs matkalkylator

WWFs Matkalkylator är ett enkelt hjälpmedel för att förstå matens klimatpåverkan. Vad påverkar mycket? Vad påverkar lite? Hur ligger min måltid till? Det går snabbt att se om måltiden du tänkt äta håller sig inom planetens gränser för klimat. Ju fler måltider som lagas och äts inom klimatbudgeten för mat, desto mer bidrar vi till en levande planet.

testa här

Potatis_hand_close-up-1835908
TIPS & INSPIRATION

Vad ska jag äta?

Hur kan jag ta reda på varifrån maten som jag har på tallriken kommer? Vilket kött ska jag välja? Vilka certifieringar ska jag titta efter? Ett nyckelord är att våga fråga, både på restaurangen och i mataffären. Här finner du fler råd för vardagen och recept som gör det lätt att välja planetsmart.

LÄS HÄR

Biologisk mångfald och klimat
– två ödesfrågor som hänger ihop

Vi i Sverige lever som om vi hade nästan fyra planeter, och vår ohållbara livsstil drabbar tyvärr djur och natur. Om vi bara tittar på ryggradsdjur, riskerar vi att de minskar i antal med i snitt två tredjedelar redan till 2020*, jämfört med 1970. Redan nu är minskningen i snitt mer än hälften.

Ingen vet exakt hur ekosystemen påverkas, men vi vet att vi människor är helt beroende av friska ekosystem för vår överlevnad.

Samtidigt har vi en pågående klimatförändring i vars spår vi ser översvämningar, skyfall och skogsbränder. Detta i sin tur drabbar både människor och djur.

Men en frisk natur med ett rikt djurliv kan skydda oss mot många av klimatförändringarnas konsekvenser.

Några exempel av klimatförändringarnas konsekvenser:

• Våtmarker som är viktiga områden för migrerande fåglar, dämpar effekterna av översvämningar.
  • Skogar med många olika trädarter klarar torka bättre och minskar risken för skogsbränder.
  • Stora djur som elefanter och gorillor har en viktig roll i tropiska områden genom att sprida frön till träd genom sin avföring. Träden fungerar i sin tur som koldioxidlagrare.
  • Gräsmattor är städernas egna stötdämpare vid häftiga skyfall.

* Visar undersökningar av 16 704 populationer av 4 005 arter vilda ryggradsdjur, mellan 1970 och 2014. Källa: Living Planet Report 2018.

Frågor om Earth Hour?

Hur startade Earth Hour, hur många deltar egentligen och vad gör WWF för klimatet? Besök vår forum för Frågor och svar kring Earth Hour eller kontakta oss.

Cecilia Stenström

Projektledare för Earth Hour

cecilia.stenstrom@wwf.se

Isbjörn
  • Steg 1
  • Steg 2
  • Steg 3

Isbjörnsfadder

Tillbaka Steg 1 / 3

Månadsbelopp

Som Isbjörnsfadder blir du månadsgivare via autogiro och bidrar regelbundet till vårt arbete för klimatet, isbjörnarna och de andra invånarna i Arktis.

Bli fadder – hjälp oss kämpa för ett levande Arktis!

Faktureringsadress

Signera ditt autogiro

Besök kontakt.wwf.se tills vidare om du har några frågor.